top of page

VOSSA HØGRUTA

En unik hytte til hytte topptur gjennom Stølsheimen

Her har du mulighet for og bli med på en helt fantastisk 3 dagers topptur gjennom noe av det beste og vakeste ski terreng Voss har og tilby!

Turen er ialt 45 km og 3400 meters nedkjøring, med mulighet for å justere turen i både kortere og med mindre høydemeter og lengre og flere nedkjøringer, men også i forhold til skred og hvor bratt ned kjøringen er. Turen passer derfor til bra til alle.

Underveis vil vi overnatte på 2 DNT hytter.

• Dag 1: Turen starter i Voss sentrum fredag morgen, der vi tar gondolen opp på fjellet hvor eventyret begynner. Første dag går vi til toppen av den ikoniske Lønahorgi og kjøre ca 900m ned i Afdal. Fra Afdal går vi opp til Tvinnestølen hvor vi skal sove og om natten.

• Dag 2. Er det en kort tur til toppen av Borgagavlen hvor den første nedkjøring starter ned mot Skreiavatnet. Her fra går vi opp til toppen av Reppeggi hvor vi har mulighet for at kjøre en nedkjøring til, ned i Reppabotn eller ta en litt kort dag og gå til Tovdalshytta, der vi skal sove, der det å er en liten nedkjøring til.

• Dag 3. Går vi fra Tovdalshytta og til toppen av Finnbunuten, her fra kjøre vi ned Storebotnen som er en kjent offpist linje i Myrkdalen. Her fra tager vi ski bus tilbake til der vi startet turen ved Voss station.

Vossa Høgruta er den mest unike ture jeg guider, og er en tur jeg selv har funnet på ideen til. Det er å en veldig klima venlig tur da hele turen veldig enkelt kan tages med offenlig transport med tog til Voss, fra toget gå man 20 meter til gondolen der eventyret starter. Samme etter turen tager vi ski bus fra Myrkdalen som kjøre ret til Voss station. Dette er en tur jeg er veldig stolt over og kunne tilbyde og gleder meg veldig til å dele den med deg!

Pris for tur inkl mat 6500,-

Pris for overnatning på Tvinnestølen og Tovdalshytta 820,- eller 580,- for DNT medlem

Prisen inkludere:

• Webinar før turen, der vi kan bli litt kjent og gå gjennom turen

• Guiding fredag til søndag

• Gondol og heis til der vi starter å gå

• Mat - middag fredag, frokost og middag lørdag og frokost. Da dette er en mat som blir laga på hytter på fjellet er maten relativ enkel men god og mættende. Jeg kan ta høyde for allegier.

• Hytte men må vite om du er DNT medlem.

​

Prisen inkludere ikke:

• Personlig utstyr. Jeg har skred pakker man kan leje (Sender mottaker, spade og søkestang.) Kan også hjelpe med leje av topptur utstyr.

• Lunjs og snaks

• Evt overnatning på Voss før eller etter turen.